Сезоните се променят и сигнализарат за настъпването на по-студени или по-топли периоди и дори непредсказуемо време.
В България имаме късмета да се насладим на четири сезона, през които има месеци, в които климатикът не се използва и затова се препоръчва, преди началото на лятото и зимата да проверите дали климатика работи правилно и ако се наложи да направите профилактика.
Въпреки че не можете да контролирате дали има слънце, дъжд или сняг, има едно нещо, което можете да направите, за да поддържате комфорта си на закрито през предстоящия сезон. Проверете за често срещани проблеми с климатика.
В тази статия ще разглеждаме 6 от най-често срещаните проблеми с климатика, как да ги проверим и какви действия трябва да предприемем, за да ги отстраним. В някои случаи те могат да бъдат решени без нужда от техническа поддръжка и ние ще ви обясняваме как да стане това.
Често срещани проблеми с климатика, които можете да решите сами
Проверете филтрите на климатика, за да видите дали се нуждаят от почистване
Може би най-често срещаният проблем е този, който влияе по много начини на работата на вашия климатик, но също така е и един от най-простите за проверка от вас самите.
Какво могат да причинят мръсните филтри на климатика:
- Слаб въздушен поток – колкото повече прах и мръсотия събира филтърът, толкова по-трудно е въздухът да премине през него, което намалява въздушния поток и отдаваната мощност в помещението.
- Не достатъчно охлаждане – слабия въздушен поток може да доведе до неравномерно охлаждане на помещението, тъй като въздушната струя не може да достигне до всички ъгли.
- Неприятна миризма – прахът и другите замърсители, които се утаяват върху филтъра, могат да доведат до неприятни миризми в помещението, в което работи климатика.
- Прегряване – когато филтърът на климатика се задръсти, устройството трябва да работи по-усилено, за да достигне желаната температура и това може да доведе до прегряване.
- По-високи сметки за енергия – мръсния филтър кара климатика да работи по-усилено, това има пряк ефект върху енергията, която устройството консумира. Според проучвания, мръсният филтър може да доведе до 15% по-висока консумация на енергия.
За щастие, всичко това може да бъде предотвратено чрез проверка и поддържане на чистотата на филтъра на вашето устройство. Ето как:
- Уверете се, че устройството е изключено.
- Дръжте двете страни на предния панел и внимателно го отворете, позволявайки на панела да се отвори нагоре.
- Извадете филтрите като ги издърпате към себе си.
- Измийте филтрите с хладка вода. Използвайте неутрален сапун за да отмиете мръсотията.
- Оставете филтрите да изсъхнат на сянка. Излагането на слънце или прекомерната топлина може да доведе до тяхното свиване. Също така, уверете се, че филтрите са напълно сухи, за да избегнете проблеми с плесен или мухъл.
- След като изсъхнат, внимателно монтирайте филтрите обратно на място, като се уверите, че маркировката „FRONT“ е обърната към предната част и затворете предния панел.
- Включете отново захранването и вашето устройство е готово за употреба отново.
Избрани ли са правилните температурни настройки?
Когато използвате неправилни температурни настройки може да доведе до неправилна работа на климати и прекъсване в охлаждащата и отоплителна функция. Това може да се случи, когато режимът на климатика не е превключен от отопление към охлаждане (или обратно), за да съответства на промяната в температурата.
Ако сте проверили температурните настройки, но температурата все още не е желаната, уверете се, че термостатът или сензорът за температура не е изложен на пряка слънчева светлина. Това може да доведе до неправилни показания на температурата и неефективно климатизиране на стаята, в която се използва.
Ако по време на смяната на сезона установите, че температурите се колебаят и климатикът се включва и изключва поради променящите се условия на околната среда, направете вентилация, за да поддържате помещението по-хладно.
Климатикът не се включва
В зависимост от типa система, която имате у дома и нейната инсталация, проверeте захранването ако е възможно? Ако системата не показва признаци на активност и не може да се включи, преди да се обадите на сервизния техник, проверете прекъсвача, за да видите дали предпазния бушон се е задействал.
Има различни причини, поради които климатикът се изключва, включително работното напрежение, причинено от замърсени филтри. Когато това се случи, едно от първите неща, които трябва да направите е да проверите електрическото табло и изключете прекъсвача и след това отново включете.
Помислете дали скоро се включили нови електрически уреди, които може да натоварват консумираната енергия в електрическата мрежа и да причинят недостиг на ел. захранване.
Ако проблемът продължава, изключете климатика от захранването и се обадете на сервизния техник за проверка на устройството, преди да го използвате отново.
Лошо разпределение на въздуха в цялото пространство, причинено от мебели
Това важи особено за домовете, които имат канален тип климатични системи за това се уверете, че вентилационните отвори (както за връщане, така и за подаване) са отворени и не са блокирани от никакви мебели или предмети. Добре би било да проверите, дали въздухът може свобдно да преминава през решетките, тъй като че блокираните отвори изискват до 25% повече енергия за разпределяне на въздуха.
Покриването на отвори с големи мебели (дивани, шкафове, килими, завеси) означава, че въздухът в дома ви не може да циркулира ефективно и въздухът се задържа в пространствата между отвора и предмета, което увеличава загубите на енергия.
Препоръчително е да има поне 30 см между отворите на климатика и всички големи предмети, за да се избегнат всякакви проблеми, това е приложимо и за климатици, монтирани на стена, където високи мебели могат да имат същото въздействие върху изходящия въздух.
Така че, когато размествате мебелите, не забравяйте да вземете предвид местоположението на вашите вентилационни/климатични отвори и да проверите дали няма мебели, които да пречат въздуха да циркулира.
Тези четири често срещани проблема са достатъчно прости, за да ги проверите самостоятелно, но не забравяйте, че ако предложените по-горе решения не работят или зададеният проблем е сложен, свържете се със сервизния екип, който ще може да разреши проблемите с климатика ви гарантирано.
Проблеми, които изискват намесата на професионалист
Извън често срещаните проблеми, които може да разрешите сами, са тези, за които е необходимо намесата на професионален екип, вместо да се опитвате сами да решите.
Проверка и почистване на външното тяло
За някои проверката на външното тяло може просто да изисква отидете в градината или на терасата и да проверите дали няма растение, което да покрива или блокира устройството. Ако обаче живеете в апартамент или многоетажна сграда, възможно е вашето външно тяло да е на покрива или дори на стойки на стената. В тези случаи е изключително важно да се обадите на специалист, който да дойде и да го провери.
Един от признаците, че външното тяло се нуждае от почистване, е недостатъчното охлаждане или отопление. Подобно на филтрите на вътрешното тяло, външния модул може да е прекалено замърсено с мръсотия и едри боклуци, а това може да повлияе на температурата в стаята. Ако външното тяло е разположено на удобно за вас самите място, може да проверите дали е замърсено. Ако причината за проблема наистина е натрупване около корпуса на устройството, тогава можете да го почистите сами. Но ако външното тяло е монтирано под прозореж или на трудно достъпна за вас стена, не рискувайте, а се обадете на сервизен екип, който ще извърши профилактика на климатика.
От вътрешното тяло тече вода
Изтичането на вода от вътрешното тяло се дължи най-често на натрупване на мръсотия в дренажната тръба. Когато климатикът работа в режим охлаждане, вътрешното тяло отвежда конденза от топлообменника през дренажна тръба. Често след края на отоплителният сезон, се оказва че вътрешното тяло има нужда от почистване. Ако не отстраните проблемът това може да доведе до растеж на мухъл и гъбички и впоследствие да обхване други частици, преминаващи през въздуховода.
В случай, на недостиг на хладилен агент (фреон) е възможно вътрешното тяло да се обледени, което ще доведе до теч. И в двата случая препоръчваме да се свържете с техник, за да провери причината и да направи ежегодна техническа профилактика.
Как ние от Термос може да ви помогнем
В нашия уебсайт можете да направите заявка за профилактика. Нашият специализиран екип в София и партньори в страната са на разположение, за да ви помогнат и извършват профилактика или ремонт на уреда. Свържете се нас на тел. 0096 190 564 на office@termos.bg или във формата за контакт.