Все повече хора използват климатик за отопление през зимата. Независимо дали е основен или второстепенен ресурс на отопление, може да срещнете някои особености при поддръжката и настройката му.
В тази статия ще се запознаем с някои основни неща, които трябва да знаем за работата на климатика през зимата. Някои от тях са защо е възможно да замръзна, за какви звуци да внимаваме, какво е режим “дефрост” и какви са правилните настройки за максимален комфорт и ниски сметки за ток.
Защо климатикът замръзва през зимата?
Както може би вече знаете от други наши публикации, инверторните климатици в режим на охлаждане основно работят чрез затопляне на външното тяло и охлаждане на вътрешното тяло.
В режим на отопление през зимата, климатиците функционират точно по обратния начин – охлаждат външното тяло и затоплят вътрешното. Има няколко възможности, поради които климатикът ви замръзва през по-студените месеци.
Минусова температура
Най-логичното обяснение, е че температурата навън е под 0. Събраната вода в или извън външното тяло на климатика ви лесно би замръзнала при температури от -10℃ или -20℃. Но това далеч не е единственото обяснение.
По-студено външно тяло от заобикалящата го среда
Както споменахме по-горе, външното тяло е добре охладено, когато климатикът работи в режим на отопление. То винаги е с няколко градуса под действителната температура навън.
Точно поради тази причина, ако живеете в регион с високи нива на влажност, например сте в близост до река или море, влагата, която се събира по външното тяло, може да се заскрежи и замръзне заради по-ниската температура на самия уред. Това важи и при случаи на гъста мъгла.
Проблем с хладилния агент
Друг вариант за замръзване е да има наличен проблем с налягането на хладилния агент в климатика. Налягането може да падне, ако има теч на хладилен агент.
Добрите новини са, че не трябва да се притеснявате твърде много за това, тъй като повечето климатици имат внедрен индикатор, който засича този тип проблеми и ви сигнализира своевременно.
Какво представлява функцията „дефрост“?
Функцията “дефрост” е функция на климатика, която позволява на външното тяло да се размрази, когато настъпи едно от изредените събития. Разбира се, ако имате теч на хладилен агент, е редно да потърсите професионалист, който да се заеме с проблема.
В другите два случая на замръзване функцията “дефрост” е една прекрасна възможност лесно да се справите с леда. Технологията всъщност е много семпла. Инженерите са решили да се възползват от двете възможни функции на климатика – режим на отопление и режим на охлаждане.
Функцията “дефрост” всъщност превключва климатика от режим на отопление в режим на охлаждане. По този начин външното тяло се загрява, за да охлади вътрешното и по този начин размразява натрупалата се ледна маса. Това може да се случи в порядъка от 5 до 10 минути, след което режимът отново се променя, за да отоплява помещението.
Намалява ли мощността на климатика през зимата?
Работата на климатиците се свежда до промяна на температурата в помещението. Този процес е пряко свързан с температурата на околната среда навън.
Повечето от климатиците работят безупречно в режим на охлаждане през топлите летни месеци. От друга страна, не всички климатици имат възможност да се справят с предизвикателствата на ниските температури.
Предлагат се инверторни климатици, които могат да издържат и на най-тежките условия. По-голямата част от тях обаче срещат затруднения с температури по-ниски от -10℃, като мощността им пада въпреки консумацията на енергия.
За сметка на това, почти всички модели хиперинверторни климатици могат да работят с пълния си капацитет и безупречна мощност дори при -20℃.
За да направим избора ви по-лесен, на сайта на Термос ще намерите “препоръчителен обем на отопление” и “отдавана мощност при -10℃/-20℃) в поле “характеристики” за всички видове климатици. Този обем и мощност ще ви помогнат да се ориентирате дали този климатик ще бъде достатъчен, за да отоплите дома или офиса си.
Тези фактори обаче могат да варират в зависимост от това дали помещението е изолирано, какво е изложението му и др. Също така е важно да вземете предвид дали климатикът ще е основен или второстепенен източник на топлина.
Нормално ли е климатикът да издава звуци през зимата?
Може би вече сте забелязали звуците, които издават външните тела на климатиците през зимата. Може да имате свой собствен, а може просто да сте ги чули, когато минавате по улицата.
При всички случаи тези звуци най-често се определят като “тракане” или “чукане”. Тук ще обсъдим какви са вариантите това да се случва и какво да предприемете.
Замръзване на външното тяло
Представете си натрупан лед във външното тяло на климатика ви. Не е задължително да се вижда отвън, за да го има. Това тяло има и мощни вентилатори с перки, които се въртят по време на работа.
Когато перките се въртят те могат да се удрят по леда и затова да чувате шум, който се определя като “тракане” или “чукане”. Опитайте да включите функцията “defrost” и проверете дали шумът изчезва.
Износени части
Ако шумът не изчезва чрез размразяване, то най-вероятно климатикът ви има някоя или някои износени части. Ако има износени части, те могат да предизвикват по-голяма вибрация по време на работа и така отново да създават звуци.
Това е напълно нормално с времето, но ако климатикът ви е сравнително нов, се консултирате със специалист.
Как да се справим с течащата вода от външното тяло през зимата?
Причините за течаща вода от външното тяло могат да варират. Може да се случи заради студените температури, запушена дренажна тръба или друг фактор и редно да се вземат мерки. При някои се налага специфичен елемент да се почисти, а други изискват професионална намеса.
През зимните сезони се включва функцията “дефрост”, която размразява ледени образувания и ги превръща във вода. Тази вода следва да изведе от външното тяло.
Повечето експерти препоръчват да се инсталира допълнителна кондензна вана, която да събира оттичащата се размразена вода към място, което няма да пречи на вас или на съседите ви. Тя се поставя под външното тяло на климатика и разполага с тръба, който отвежда водата.
Трябва ли да изключваме климатика през зимата?
Отговорът на този въпрос е: Не, не трябва да изключваме климатика през зимата. Това разбира се важи за сгради и помещения без централна климатизация.
Постоянната работа на климатика води до няколко позитивни ефекта.
Единият от тях е, че така уредът работи по-равномерно и без екстремно увеличаване в мощността. Когато консумацията на мощност не е висока, разходите за ток също не са високи.
Друго преимущество е че равномерната работа на климатика позволява да се постигне постоянна и комфортна температура в отопляваното помещение.
Съвременните инверторни климатици предлагат разнообразие от режими и функции, от които можете да се възползват. Те включват ваканционен, седмичен, 24-часов режим, еко и нощен, както и много други.
Това ни води до следващата ни точка.
Кои са най-добрите настройки на климатика в режим на отопление?
Направихме проучване кои са най-добрите настройки според специалисти инженери. Те всички стигат до едно и също заключение, когато става дума за това кои са най-подходящите настройки на климатика в режим на отопление.
Подбрахме ги за вас под формата на няколко точки :
- Избягвайте да настройвате климатика за работа на максимална мощност. Максималната мощност води до по-голяма кондензация. Колкото повече кондензация има, толкова по-често ще се включва функция “дефрост”. Тя консумира енергия, но не отоплява помещението. Така ще имате по-голям разход на енергия и по-малка ефективност.
- Оптимални градуси, когато сте в помещението – между 22℃ и 25℃
- Оптимални градуси, когато не сте в помещението – 5℃ по-малко. Т.е. Между 17℃ и 20℃.
- За равномерно отопление на стаята насочете жалузите (решетките) на вътрешното тяло, така че да сочат към земята. Топлината ще се издигне нагоре заради разликата в плътността между топлия и студения въздух.
- Възползвайте се от различните функции и режими на климатика.
- Превключете на нощен режим преди да си легнете.
- Използвайте автоматичен режим на вентилатора, когато излизате от дома си.
- Когато се приберете и желаете да се затопли по-бързо, превключете вентилатора на по-висока степен (скорост).